Ольвія, Мигія, Кінбурнська коса, музей суднобудування і флоту, одна з найстаріших в східній Європі обсерваторій, "Долина диявола"… Усі ці туристичні принади розташувались на території Миколаївської області, в якій, попри розвинуте залізничне та, навіть, річкове транспортне сполучення, пріоритетними все ж залишаються автобусні пасажирські перевезення. При відносно незначній, порівняно з іншими областями, площі в області розташовано 29 автостанцій, три з яких мають перший - найвищий клас.
Найбільша частка автовокзального бізнесу Миколаївської області перебуває в руках ПрАТ "Миколаївське обласне підприємство автобусних станцій". Фірма контролює 15 вокзалів регіону, в тому числі приміську та міжміську автостанцію обласного центру. Фінансово товариство також почувається вельми непогано. Принаймні, минулий рік "МОПАС" завершило з чистим прибутком у розмірі 1,9 мільйонів гривень.
У держреєстрі кінцевими бенефіціарними власниками товариства вказані троє підприємців з Донбасу. Першим є Олексій Горбань, депутат Донецької обласної ради та член комісії з питань промисловості, паливно-енергетичного комплексу, транспорту та телекомунікацій. Окрім власне частки в "МОПАС" бізнесмен має свої інтереси в десятку фірм, прямо чи опосередковано пов’язаних з автобусними перевезеннями, обслуговуванням автомобілів та діяльністю автостанцій.
Другим бенефіціаром є незмінний бізнес-партнер Горбаня Михайло Чумаченко, який, принаймні до початку воєнного конфлікту на сході країни, працював адвокатом. Саме ці двоє підприємців є власниками й "Харківського підприємства автобусних станцій", яке контролює 90% автовокзалів Харківської області.
Третім співвласником "МОПАС" значиться Олег Дрегер, батько ще одного депутат Донецької облради Владислава Дрегера. Останній є членом комісії з питань економічної політики, бюджету та фінансів, також він встиг попрацювати помічником у Раїси Богатирьової за часів її нардепства. Молодшого Дрегера в окремих ЗМІ активно звинувачують в рейдерському захопленні південно-східного регіонального ринку пасажирських та автовокзальних послуг.
Найбільших пакетів акцій ПрАТ "Миколаївське обласне підприємство автобусних станцій", то 19,9% акцій належать вже згаданому ПАТ "Харківське підприємство автобусних станцій", 29% - ТОВ "Східні автовокзали", а 39,8% - ТОВ "Торгова група "Прайда". Усіма фірмами володіє вищезгадана трійця.
Другу за кількістю контрольованих автовокзалів групу формують 4 миколаївські підприємства, об’єднані сімейством Буркун та його партнерами. Так, ТОВ "Південні автовокзали" належать 7 автостанцій, ТОВ "Миколаївське підприємство інфраструктури наземного транспорту" - 3, а ПП "П И К" і ТДВ "Оріон-Авто" - по одній. Останнє підприємство належить ексдепутату Миколаївської міської ради Валерію Буркуну та його сину Віталію. Прізвище підприємця, що був удостоєний звань Почесний та Заслужений працівник транспорту України, досить відоме в області. Сама ж фірма є активним учасником закупівельних процедур. З 2017 року "Оріон-Авто" вдалось отримати 37 підрядів на загальну суму 6,25 мільйонів гривень. Окрім підприємницької діяльності Валерій Буркун працює й в близькому до транспортної сфери громадському секторі – очолює Об’єднання організацій роботодавців транспорту Миколаївської області та Миколаївську обласну асоціацію перевізників.
Власником ТОВ "Південні автовокзали" і ТОВ "Миколаївське підприємство інфраструктури наземного транспорту" є дружина ексдепутата Тетяна Буркун, якій також належить ще з півдесятка автотранспортних "контор". Компанію підприємиці в списку співзасновників "Південних автовокзалів" складають миколаївці Юрій Кучуков та Юрій Лакошко. Ще одне приватне підприємство – "П И К" - офіційно зареєстроване на Світлану Кречетову, однак прописане за тією ж адресою, що і Юрій Кучуков.
Цікаво ще й те, шо в 2016-му році медійники "Миколаївського центру журналістських розслідувань" опублікували матеріал, що стосувався "війни" місцевих перевізників, однією зі сторін в якій були підприємства вже відомого нам тандему Буркуна-Кучукова. Відповідно до оприлюдненої інформації, бізнесменів підозрювали у тиску на конкурентів, а саме у підпалі їхнього робочого автотранспорту.
Є на Миколаївщині й два автовокзали, що не належать домінуючим політично-бізнесовим групам. Зокрема, станцією у місті Вознесенську опікується ФОП Ярошенко Іван Тихонович, батько депутата Вознесенської районної ради Руслана Ярошенка. Підприємець і сам балотувався на виборах 2015-го року, однак голосів йому забракло. Зауважимо, що в 2017 році тервідділення Антимонопольного комітету України оштрафувало ФОПа на 34 тис грн за неподання інформації про свою діяльність як власника місцевої автостанції.
Останнім у нашому списку автовокзалом - що у місті Первомайськ - опікується місцеве КП "Управління пасажирських перевезень", якому інфраструктурний об’єкт було передано в оперативне управління від місцевої територіальної громади. У квітні поточного року директором цього комунального підприємства було призначено Катерину Кучмагру, яка в 2015-му балотувалась до Первомайської міської ради від партії "Відродження".
Читайте також: Львівщина: понад 80% автостанцій регіону контролюють 4 бізнес клани
Чиновники ОДА, бізнесмени та правоохоронці, або Кому належать автовокзали Сумщини
Монополія на Тернопільщині: скільки і кому платить єдиний власник автовокзалів регіону
Ексрегіонал Продивус контролює понад 90% автостанцій Вінничини
Місцевий депутат та аудитор, або Хто контролює автовокзали Полтавщини
Харківщина: 90% автовокзалів регіону контролюють донецькі бізнесмени
Син президента та експомічник депутата: кому належать автовокзали Івано-Франківщини
Депутати, бізнесмени та ексмитники, або Хто контролює автовокзали Хмельниччини
Житомирщина: кому належать автовокзали регіону
Родинний бізнес Андріївих: хто контролює автовокзали Закарпаття
Одещина: хто контролює автостанції регіону
Черкащина: хто контролює 80% автовокзалів регіону
Родинний бізнес Табалових або хто ще заробляє на автовокзалах Кіровоградщини