Для релігійних організацій України, пов’язаних з російською церквою, розпочався відлік часу для розривання відносин з Москвою. Формально – судові процедури, які ведуть до повної заборони таких організацій, держава може розпочати через 9 місяців після публікації закону. Але і раніше цього терміну державна влада може проводити оцінку їхньої діяльності і застосовувати засоби впливу. Можна сказати, що спокійного життя в таких релігійних організацій тепер не буде взагалі.
Як прокоментував новий закон народний депутат Володимир В’ятрович, через тридцять днів після підписання закону президентом і його опублікування Державна служба етнополітики і свободи совісті (ДЕСС) отримає можливість перевіряти релігійні організації України на предмет афілійованості з московською церквою. Для цього ДЕСС має створити експертну комісію. Якщо експерти виявлять хоча б одну ознаку співпраці української релігійної організації з російською православною церквою, ДЕСС повинна видати припис з вимогою про усунення порушень закону. На гармонізацію своєї діяльності з законом релігійна організація-порушник матиме 30 днів. У випадку невиконання вимог держава подає до суду і вже суд вирішує, які санкції проти порушника застосувати.
Крім ознак афілійованості з московською церквою, оцінюватиметься також причетність до пропаганди так званого "русского міра". Така причетність теж буде підставою для судового розгляду і повної заборони діяльності винної організації.
Наразі єдиною релігійною організацією в Україні, яка вважається афілійованою з РПЦ, є Українська православна церква. Її керівники можуть сказати, що до російської церкви УПЦ не має жодного стосунку – адже ще у 2022 році на Соборі оголосили про незалежність УПЦ, схвалили новий Статут і навіть прибрали з своєї назви літери МП.
Державній службі з питань етнополітики та свободи совісті доведеться створити достатню кількість експертних комісій, щоб перевірити діяльність кожної парафії УПЦ. Звичайно, їх не обов’язково має бути стільки ж, скільки самих парафій. Але й не набагато менше, щоб процес перевірок не затягувався, якщо йдеться про необхідність перевірити усі і якомога швидше. І це величезний виклик не тільки для самої ДЕСС – де набрати достатню кількість фахових експертів? – але і для уряду. Бо роботу експертів треба фінансувати. Досі ДЕСС обходився платникам податків дуже недорого, а для нормальної роботи з наступного року – це вже має бути серйозна стаття витрат у держбюджеті.
Крім того, закон передбачає, що обвинувачена у співпраці з Москвою релігійна організація, яку заборонить суд, має право оскаржити таке судове рішення. Це демократична норма, і взагалі вся процедура вирішення питання з релігійними організаціями, які співпрацюють з Росією приписана максимально гуманно і демократично – наголошує голова ДЕСС Віктор Єленський.
Отже, закон про "духовну незалежність", як назвав його президент Зеленський – це швидше про тривалий процес, а не про швидкий результат. Це, звичано, викличе глибоке розчарування у прихильників радикального вирішення питання представництва російської церкви під брендом УПЦ в Україні – адже якомога скоріше припинення її діяльності справді є нагальною вимогою часу і безпекової ситуації. В з такої позиції закон виглядає недосконалим, неефективним.
Однак, як це не парадоксально, саме поступовість може зіграти на користь справі. Після ухвалення Закону "Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій" Всесвітня рада церков висловила стурбованість можливістю колективного покарання УПЦ МП. Папа Римський Франциск заявив, що жодну християнську церкву не можна забороняти. І не забуваймо про активність промосковських лобістів у парламентах держав-партнерів України, які завжди готові ускладнити надання Україні допомоги під приводом ніби-то порушення нею демократичних норм. Поступовість і логічність процедур заборони релігійних організацій-колаборантів вже самі по собі є контраргументом проти таких помилкових суджень. І вони можуть полегшити пояснення дій і мотивів української влади як міжнародним партнерам, так і широкій міжнародній спільноті. Але це вже питання якості комунікації і хисту українських дипломатів.