Пане Олеже, все частіше лунають розмови про те, що вже з 2025 року почнуть підвищуватися тарифи на житлово-комунальні послуги. Втім, наразі діє мораторій на такі підвищення і за законом він діятиме протягом 6 місяців після скасування воєнного стану. Які ваші прогнози щодо можливого підвищення тарифів?
Давайте почнемо з того, що мораторій діє на підвищення тарифів лише для трьох комунальних послуг: теплопостачання, гаряче водопостачання та розподіл газу. Усі інші комунальні послуги не мають стосунку до цього закону про мораторій на підвищення тарифів за житлово-комунальні послуги. Тому, якщо, скажімо, НКРЕКП (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг) прийме рішення про підвищення тарифів, скажімо, для українських водоканалів, то це не буде регулюватися цим законом про мораторій на підвищення тарифів. Але слід враховувати, що та ж місцева влада може встановлювати тарифи і на водопостачання, адже НКРЕКП робить це лише здебільшого для великих міст, а у невеличких містах місцева влада регулює тарифи на водопостачання.
Повернімося до послуг, які регулюються цим мораторієм, – гаряче водопостачання, розподіл газу та опалення. Коли можуть підвищити тарифи на ці послуги?
Подейкують, що у Верховній Раді вже вивчали питання підвищення тарифів на гарячу воду та опалення вже восени цього року, але потім усі ці розмови припинилися і якісь навіть напрацювання були скасовані. Так, влада налаштована підвищити тарифи на комунальні послуги вже у 2025 році, але відбудеться це чи ні – сказати важко. Насамперед йдеться про бажання чиновників підвищити тарифи на газ та опалення, але усе це залежатиме від дуже багатьох факторів. Наприклад, вже точно за підвищення тарифів для населення виступає Національний банк та Міжнародний валютний фонд, який надає Україні фінансову допомогу. Але не слід забувати, що підвищення тарифів на опалення, гарячу воду та розподіл газу, призведе до величезних проблем у житлово-комунальному господарстві.
А чому ці проблеми можуть з'явитися?
Тому що вже зараз є величезні проблеми з оплатою населенням за "комуналку". За моїми підрахунками в межах усієї країни борги за житлово-комунальні послуги складають майже 200 млрд грн. І що робити з цими боргами ніхто не може сказати.
Згідно з офіційною статистикою станом на 1 січня 2022 року заборгованість за житлово-комунальні послуги становила трохи більше 81 млрд грн. Тобто, якщо брати до уваги ваші підрахунки, то за 2,5 роки повномасштабної війни борг зріс на 120 млрд грн?
Так, це приблизні розрахунки. Тому будь-яке підвищення тарифів призведе до подальшого зростання боргів за комунальні послуги.
На початку 2024 року Кабмін скасував мораторій на відключення від комунальних послуг за борги. Населення це не стимулює все ж сплачувати за те, що вони спожили у своїх домівках, якщо борги лише зростають?
Слід розуміти, що не від усіх комунальних послуг можна відключити споживача. Перш за все йдеться про відключення боржників від електроенергії та газу. Це найпростіше здійснити. Дійсно, загроза того, що споживач може бути відключений від електроенергії, як у квартирі так і у приватному будинку, стимулює його до того, щоб він сплачував усі рахунки за світло. Але при цьому це впливає на розрахунки за інші комунальні послуги. Тобто, громадянин, сплачуючи в повному обсязі за електроенергію, з різних причин, може накопичувати борги за опалення та гарячу воду.
А чи ефективно комунальним структурам через суди "вибивати" з населення борги за надані послуги?
Навесні була наведена статистика, що у судах перебувало близько 60 тис. справ, які стосувалися боргів за комунальні послуги. Але питання в тому, чи є у людей кошти, щоб сплатити борги? Навіть якщо буде рішення суду, що потрібно сплачувати, то людині, в якої немає коштів, доведеться продавати своє останнє майно. Але паралельно з цим слід підняти питання і щодо незаконних чи напівзаконних нарахувань, або щодо постачання неякісних комунальних послуг.
А як розуміти визначення "незаконні нарахування"?
Наприклад, є багато історій, коли жителі деяких сіл на Харківщині рік отримували нарахування за електроенергію, хоча в тому селі вже давно понад рік ніхто не жив через постійні обстріли з боку росії. Або бували випадки, коли жителі деокупованих містечок на сході країни отримували подвійні платіжки. Коли місто було в окупації, то їм надходили платіжки за комунальні послуги від окупаційної влади, а потім після деокупації виявилось, що за увесь той час окупації вони ще отримали платіжки від того ж обленерго. А усе це борги населення за житлово-комунальні послуги.
У "Нафтогазі" нещодавно заявили, що реальна вартість 1 кубічного метру газу для населення має складати 15 грн, а не близько 8 грн, як зараз. Що ви думаєте про це?
Прирівнювати тариф на газ для населення до умовно ринкової вартості газу, що існує на українському ринку, це, м'яко кажучи, некоректно. Навіть самі багаті країни Європи все ж регулюють вартість газу для населення. Лише деякі заможні країни, як у тій самій Скандинавії, не регулюють вартість газу для населення, але там і заробітні плати по 4-5 тис. євро. Тому керівництво таких країн може дозволити собі не регулювати вартість газу і продавати його населенню по ринковій ціні. А от більшість країн Східної Європи регулюють вартість газу, а це означає, що вони продають населенню газ не по ринковій ціні, а по тій, яку вони вважають доступною для споживача.
Крім цього, підвищення тарифу на газ в Україні також призведе до того, що автоматично підвищиться вартість опалення та гарячої води, адже в їхній структури більше 90% – це вартість газу. Тому можливе підвищення вартості газу удвічі для населення призведе до повної катастрофи у житлово-комунальному господарстві країни. Враховуючи, що багато населення не спроможне буде сплачувати за комунальні послуги.
Якщо на прикладі того ж Києва взяти тарифи на опалення та гарячу воду, то чи є вони економічно обгрунтованими, адже мер столиці Віталій Кличко постійно розповідає, що тарифи збиткові?
Я не можу сказати, чи зараз економічно обгрунтовані тарифи у Києві, адже не бачу розрахунків "Київтеплоенерго". Так, є банальні показники, але ми не знаємо куди загалом кошти витрачаються. Але судячи з тієї величезної кількості корупційних скандалів, які були навколо того ж "Київтеплоенерго" за останні роки, ми можемо сказати, що якщо прибрати усі можливі корупційні навантаження, що є в тарифі на опалення та гаряче водопостачання від "Київтеплоенерго", то чинний тариф на ці послуги цілком може бути економічно-обгрунтованим. Так, міська влада в особі Кличка постійно каже про збитковість тарифу, адже вже давно не підвищувати їх. Але я не дуже волію довіряти словами політиків, адже розрахунок тарифів – це економічна складова, а не політична.