Іване, оцініть загалом нинішню ситуацію на фронті. Які напрямки найгарячіші?
Ситуація складна, але контрольована. Вже близько тижня росіяни ведуть повноцінний наступ на деяких напрямках. Навіть за офіційною статистикою за добу фіксується близько сотні сутичок між нашими та ворожими військами в різних місцях. Гаряче на Авдіївському та Лиманському напрямках, а також – на Бахмутському і Новопавлівському. Загалом стало зрозуміло, що росіяни не чекають травня чи червня, адже саме на цей час був анонсований їхній великий наступ.
Я також виділив би напрямки, де росіяни найменш активні, а їх три: Куп’янський, де інколи взагалі навіть добу може не бути російських атак; Херсонщина, район Кринок, і Запорізький напрямок. Балачки про те, що росіяни от-от підуть на Запоріжжя, не надто відповідають дійсності.
Загалом ми зараз перебуваємо глибоко в обороні й не можемо ніде наступати поки наступають росіяни. Росіяни минулого року активно будували свої фортифікаційні споруди, а потім пішли в наступ. Ми зараз теж будуємо такі споруди, ще й завдаємо ударів по їхнім НПЗ. Але ж росіяни рано чи пізно видихнуться, а тому їхній наступальний потенціал зникне, і саме в цей час у нас буде шанс наступати.
Наразі ми бачимо масове використання на лінії фронту російських КАБів, які стали справжньою проблемою. Як з ними боротися?
Для початку слід уточнити, що це не просто КАБи. Якби вони використовували звичайні КАБи радянського зразка, то їм потрібно було б заходити на літаках в зону роботи нашої ППО, і це було б для них проблемою. Це в Сирії вони скидали звичайні КАБи, адже там вони не зустрічали опору. В Україні така історія не пройшла.
Вони використовують проти нас КАБи з модулем УМПК (універсальний модуль планування і корекції польоту – ред.). Проблема в тому, що росіяни нарощують використання керованих авіабомб ще з квітня 2023 року. Просто вони змогли масштабувати виробництво цих модулів і загалом це дало можливість скидати КАБи з УМПК на відстані від нашого кордону, не залітаючи у повітряний простір України.
Авіабомби рф з плануючими елементами
Тому поки що ми не можемо діставати у достатній кількості літаки росіян, які скидають авіабомби. Причому авіабомби фактично збити неможливо. Росіяни інколи можуть скинути за добу 100 керованих авіабомб, а ми – лише 50 на місяць, які поставляють французи. Потрібно самим думати в цьому напрямку, щоб виробляти свої авіабомби та відповідати аналогічними темпами скидання.
Нещодавно стало відомо, що сили оборони України вперше знищили російський стратегічний бомбардувальник Ту-22 і причому, це відбулось на території рф. Оцініть, наскільки це важлива подія у нинішній повномасштабній війні?
Для того, щоб росіяни не підіймали в повітря ті ж А-50 – літаки далекого радіолокаційного виявлення та управління, яких у них було сім одиниць, українцям раніше потрібно було збити два такі борти. А збиття Ту-22, звісно, створило для росіян певні проблеми. До того ж, що спільного між цим Ту-22 і А-50? Ці літаки створені таким чином, що до них не може долетіти жодна ракета протиповітряної оборони за умови професіоналізму пілотів. Але, як бачимо, щось у росіян пішло не так. Думаю, що для, так би мовити, закріплення, потрібно збити ще кілька Ту-22, щоб росіяни їх не підіймали більше. А можливо вистачить і одного цього Ту-22, що вже збили.
Україна найближчим часом очікує постачання американських винищувачів F-16. Наскільки "Фалькони" зможуть змінити ситуацію на полі бою?
Як мінімум нам F-16 потрібні, адже вони новіші за МіГ-29 і Су-27. Розмови щодо того, переламають вони ситуацію на фронті чи ні, то вся справа в тому, як ми будемо використовувати ці літаки. Якщо на перших порах будемо використовувати їх як елемент протиповітряної оборони, то просто покращимо ці показники, як і й так непогані: знищення дозвукових крилатих ракет і шахедів – на рівні. Надзвукові крилаті ракети, балістику чи "Кинджали" F-16 об’єктивно не зможуть знищити, адже в них ракети не ті. Якщо нам нададуть модернізовані F-16, де вже є змога використовувати покращені ракети ППО, то це дасть змогу вже знищувати новітні російській Су-35. Тоді можна говорити про перелом у війні.
Чи не стане проблемою неадаптованість нашої інфраструктури для обслуговування F-16?
Загалом це надумана проблема. Наприклад, кажуть, що в F-16 знизу повітрозабірники, і якщо сміття в них затягне, то буде біда. У Су-27 теж повітрозабірники знизу, але це не заважає їм злітати взагалі з трас. Причому самі траси може і кращі, аніж аеродромні злітні смуги, адже для військових літаків бажано, щоб така смуга була не з бетонних плит зі стиками, а просто з рівним покриттям, як у цивільних аеропортах.
Україна підписала вже дев'ять безпекових договорів із низкою країн. Наскільки ці документи можуть стати справжніми гарантіями безпеки?
У цих документах чітко написано, хто і який обсяг допомоги готовий надати. І вони надають. Я думаю, що ці договори були таким собі елементом перестраховки на випадок, якщо б США не надали Україні військову допомогу. Однак без Сполучених Штатів, а лише на допомозі з Європи, ми б все одно не витягнули. (Нагадаємо, 24 квітня Конгрес США остаточно поставив крапку та виділив України майже 61 млрд доларів додаткової допомоги – ред.).